خرداد ۰۸، ۱۳۹۸
مکتب مذهب ندارد جز ابراهیم آموزگاری
ابراهیم همسرش هاجر و پسر شیرخوارش اسماعیل را به صحرای خشک و بی آب و علف برده و آنها را بدون آذوقه و آب رها کرد.( چون همسر اولش، سارا، که نازا بود به هاجر و پسرش حسادت کرده بود و ابراهیم زن ذلیل بخاطر همسر ثروتمند خود چنین عمل پیقمبرگونه را انجام داد). هاجر پرسید آیا این ارادهٔ خداوند است، ابراهیم پاسخ داد، آری، و آنگاه هاجر را بحال خود رها کرد و رفت. هاجر آنقدر به کودکش شیر داد تا هر دو سینهاش خشک شدند و آنگاه از دو تپه بالا رفت، نخست از صفا و سپس از مروه، هاجر مشوّش و ناامید میان دو تپه میدوید تا شاید چادر، شتر یا آدمیزادی ببیند، اما هیچ ندید، تا اینکه ناگهان جبرییل بروی ظاهر شد و آب زمزم را نشان داد و چنین بود که هاجر زنده ماند. حالا چرا زائران مسلمان گرد میایند، آیا برای هاجر است، نه، در واقع زائران افتخاری را که ورود ابراهیم نصیب دره کرده است جشن میگیرند. مردم بنام آن شوهر زن دوست و با وفا گرد هم میایند تا مراسم نیایش را بجا آورند.
سلمان رشدی
خرداد ۰۷، ۱۳۹۸
بهترین چیز رسیدن بنگاهیست که از حادثه عشق ترست
گوش کن
دورترین مرغ جهان میخواند:
شب سلیس است و یکدست و باز
شمعدانیها
و صدادارترین شاخه فصل
ماه را میشنوند
پلکانِ جلوِ ساختمان
دربِ فانوس بدست
و در اسراف نسیم
گوش کن
جاده صدا میزند از دور
قدمهای ترا:
چشم تو زینت تاریکی نیست
پلکها را بتکان
کفش بپا کن و بیا
و بیا تا جاییکه پر ماه به انگشت تو هشدار دهد
و زمان روی کلوخی بنشیند با تو
و مزامیر شب اندام ترا
مثل یک قطعه آواز بخود جذب کنند
پارسایی است در آنجا که ترا خواهد گفت:
بهترین چیز رسیدن بنگاهیست که از حادثه عشق ترست.
شب تنهایی خوب-حجم سبز
سهراب سپهری
برای یک رویا, Requiem for a dream
خلاصه فیلم: بیوه زنی مسن بنام "سارا گلد فارب" که همه زندگیش در آپارتمان کوچک و محقری جمع گشته و از مال دنیا پسری جوان بنام "هری" دارد که به مواد مخدر اعتیاد داشته و طبق رسم معتادین مرتبا از مادر دزدیده و خرج مواد خود میکنند.
تنها سرگرمی و دلخوشی سارا یک تلویزیون کهنه است که اکثر اوقات خود را در پای آن و به دیدن شو مورد علاقه ش میگذراند. این تلویزیون بارها توسط پسر به مالخری، فروخته شده و مادر هر بار رفته و پول مالخر را داده و تلویزیون را برگردانده است.
هری معتاد اغلب اوقاتش را با دختر مورد علاقه ش بنام ماریون (یک طراح مد ناکام) و بهترین دوستش تایرون (مواد فروش سیاهپوست) میگذراند. هری و تایرون در پی به جیب زدن پول از راه فروش مواد مخدر هستند و ماریون هم در حالیکه کم کم به مواد اعتیاد بیشتر میابد، با آن دو همراه میشود و بخاطر هری و برای تهیه سرمایه اولیه فروش مواد مخدر، تن به فاحشه گی میدهد.
سارا که تمام وقت خود را در جلوی تلویزیون میگذراند و رؤیای شرکت در مسابقه تلویزیونی محبوبش را در سر میپروراند ، روزی از طریق تلفن، اطلاع میابد که برای شرکت در شو مورد علاقه ش و حضور در آن، انتخاب شده و او میبایستی منتظر رسیدن اطلاعات بیشتر از طرف کانال تلویزیونی باشد.
سارا که باور دارد حضورش در تلویزیون قطعی است، زیر نظر پزشک بدنامی شروع به گرفتن رژیم خوراکی میکند تا لباس قرمز رنگی که در جوانیش میپوشید، دوباره اندازهاش شود. او بزودی گرفتار قرصهایش میشود که در واقع مواد مخدر (مخلوطی از کوکایین و هروئین) هستند. اعتیادش او را از دنیای واقعی دور و توهمهای هراسناکی را جانشین آن میکند.
هری و تایرون هرچند در آغاز کار موفق بجمعآوری پول قابل توجهی میشوند، اما درنهایت این پول خرج مصرف فزاینده هر سه میشود و از دست میرود. هری که همراه تایرون درصدد قاچاق مواد از شهری دیگر هستند، با عفونت بازوی هری (بر اثر تزریق با سرنگ آلوده) به دکتر مراجعه میکنند و به چنگ پلیس میافتند. بازوی هری برای پرهیز از گسترش عفونت قطع میشود ، رفیقش زندانی گشته و ماریون نیز که اینک تنها و بیکس شده، برای تهیه مواد روی به تنفروشی میآورد. سارا هم پس از گذشت مدتی کوتاه دچار فروپاشی عصبی و در آسایشگاه روانی بستری میشود.
دیدن این فیلم که اکیدا سفارش میشود، از این نظر اهمیت دارد که:
۱- بازگو کننده و نشانگرِ گوشه کوچکی از فاجعهای است که در جامعه آمریکا در دهههای ۷۰-۸۰ در جریان بوده است.(امروزه شدت و حدت آن دهها برابر است) و تاکید و تائید این واقعیت که نخستین بار از حنجره رئیس جمهور وقت- رونالد ریگان -درامد، که گفت: دشمن اصلی امریکاییها (تمامی ملت ها) مواد مخدر است.
۲- تاثیر برنامههای فاسد و مخرب ساخت امپراطوری رسانهای غربی و کانالهای تلویزیونی که هر کدام برای خود، یک کارخانه احمق سازی است، بروی عوام و مردمیست که به دلیلِ تجربهِ دیگر معضلات موجود در جامعه، آسیب دیده اند.
۳- بی ثباتی رکن اصلی جامعه بشری یعنی خانواده در جوامع و تاثیرات مخرب و ترمیم ناپذیر آن، بر روی افراد.
۴- تاثیر مخرب و هولناکِ بی سوادها و ندانم کارها که خود را متخصص و کارامد میدانند، بویژه در بخشهای دولتی، مانند بیمارستان ها، زندانها و ارگانهای رسیدگی به امور اجتماعی.
دیدن این فیلم با اینکه عنوان نمایش و سرگرمی را یدک میکشد و معمولا به فیلمها و سناریوها نمیبایست با نگاهی جدی پرداخت، ولی از آنجایی که داستان فیلم، واقعیتهایی غیر قابل انکار را به دید میکشاند، واقعیتهایی که در جامعه و زندگی واقعی دیده و شنیده و تجربه شده اند، از این نظر، بسیار تفکر برانگیز و قابل بحث است.
سفر به مسکو ۲
در شهر عظیم مسکو آدمی بطرف اماکنی که امروزه آنها را کلیسا مینامند، هدایت و کشیده میشود. مهمترین دلیل آن، نه انگیزه مذهبی (برای غیر مسیحی ها) بلکه بیشتر معماری خیره کننده آنها و گنبد و گلدستههای آنهاست که در زمان رئیس جمهور فعلی روسیه- پوتین که براستی میتوان او را پوتین کبیر* نامید، بازسازی- نوسازی شده است.
یکی از این اماکن که بواقع دیدنش لازم و ضروری است، کلیسای عیسیِ ناجی است.
کلیسای جامع عیسی ناجی (روسی: Храм Христа Спасителя) امروزه یک کلیسای جامع ارتدکس روسی در مسکو، روسیه است که گفته میشود در سال ۱۸۸۳ ساخته شده و دارای ۴۹۰۰ مترمربع مساحت و ۷۹ متر طول میباشد. (از معدود اماکنی در مسکو است که توریستها اجازه عکس و فیلمبرداری از داخل بنای آنرا ندارند.)
در بیرون این بنا، تابلویی در زیر بتههای گیاهی تقریبا از دید پنهان است که بروی آن نقش یک ملکه که در خلوت با همنشینان خود مشغول و سرگرم است، دیده میشود و در زیر این تابلو نقاشی زیبا، نوشته شده، زیبائیهایی که در این مکان دیده میشود، در هیچ موزه یی در دنیا، نمیتوان دید. و واقعا هم داخل این بنا(تا آنجایی که توریستها اجازه بازدید میابند) مانند نمای بیرونی آن دیدنی و شگفت انگیز است.
دربهای بزرگ و بلند فلزی و چوبی که منقش به کنده کاریهای زیبا هستند و طراحیهای حاشیه فرشهای بافت ایران را به یاد میاورد ، بر زیبائی بنا می افزایند. بیرون بنا با مجسمههای برنزی عظیم از مردم زمان امپراطوری پارس ها(احتمالا مجسمههایی که از صاحب مقبره و خانواده ش ساخته و نصب گشته است)، که بر روی پایههای اولی بنا، بر روی دیوارهای بیرونی این بنا که از شش جهت دارای درب ورودی برای کاخ، مقبره است، قرار گرفته اند.
در داخل بنا، سالنهایی با سقفتهای بسیار بلند که منقش به نقاشیهای زیبا هستند، دیده میشود. راهروهایی این سالنها را بهم میپیوندند و یا از هم جدا میسازند. اکثر نقاشیها و نوشتارهای اولیه و اصلی بر روی دیوارها و سقف ها، پاک و یا کنده شده و به جای آنها نقش چند مرد ابلیس نمای خشمگین، با دامن بلند مشکی و کلّاًههای ترسناک ، تحت عنوان کشیشها و یا قدیسین ارتدکس دیده میشود که از زیبای بنا بشدت میکاهد.( اکثر بناهای تاریخی روسیه در زمان دو جنگ جهانی اول و دوم توسط وحشیها ویران، غارت و سوزانده شده است و آنچه که امروژ میتوان دید، در واقع باز سازی غیر قابل دفاعی است که از این بناهای نیمه ویران به عمل آمده است.) تابلوی نصب شده در بیرون بنا ، در واقع گوشهای از نقاشیهای اصلی داخل بنا را نمایندگی میکند.
در داخل بنا، تعدادی تابوت وجود دارد که گفته میشود متعلق به قدیسین است، درحالیکه همین تابوتها خود نشانگر و اثبات مقبره بودن این بنا برای امپرتوران پارسی است. مانند مقبرههایی که در مصر به نام اهرام ثلاثه معروف میباشند. من به دیدن هر کلیسایی که رفتم تعدادی تابوت در آنها وجود داشت. و در گذشته نقاشان پارسی ، هنگامی که میخواستند نقش کسی را که از دنیا رفته و دیگر موجود نیست را بکشند، دور سر او را هاله ی میکشیدند و بدین ترتیب او را از دیگران که زنده بودند، جدا میساختند. پس ازهمپاچیدن امپراطوری پارسها که در طی دو جنگ جهانی اول و دوم بوقع پیوست، و وحشیها بهمه چیز دست یافته و چپاول و مال خود کردند، به دلیل بدوی و بربر بودن و ندانستن، همه چیز را اشتباهی عوضی، تعبیر و ترجمه کردند، و بخورد مردم دادند. و در نتیجه هالهای که دور سر افراد در نقاشیها وجود داشت هم، تحت عنوان نشانِ قدیسین به مردم معرفی گشت. **
دراین بنا مردمی بروش مسیحیان ارتدکس مشغول نماز بودند. در داخلِ راهروها، تعدادی میز و پیشخوان دیده میشد که زنان چارقد بسرِ مذهبی، تسبیح و کتب مذهبی و خرمهرهها و دیگر خرت و پرتهای ارتدکسها و یا آیین بت پرستی را میفروختند. در بیرون محوطه کلیسا ساختمان نقاره خانه و پلی دیده میشد که با گلهائ پلاستیکی ساخت چین تزیین شده بود.
خرداد ۰۱، ۱۳۹۸
گوشههایی از تاریخ معاصر
حجت اسلام خامنه ای درحال کشیدن پیپ در کنار آیتالله بهشتی و رفسنجانی پیش از رسیدن به مقام! آیتالله عظما رهبر معظم ولایت فقیه!!!
اثر نقاشی از محمد مصدق سیاستمدار ایران.
نقاشی از رباعیات خیام
هنرمند مشهور ایرانی مرتضی کاتوزیان در حال کار: بنابر آمار رسمی نمایشگاه آثار او از پربیننده ترین نمایشگاههای هنر معاصر ایران است.
علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج ( ۲۱ آبان ۱۲۷۴ خورشیدی - ۱۳ دی ۱۳۳۸) زاده در دهکده یوش استان مازندران شاعر معاصر ایرانی است. وی بنیانگذار شعر نواست.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان.
فرامرز پایور، (۲۱ بهمن ۱۳۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۸۸) استاد برجستهٔ موسیقی ایرانی، آهنگساز و نوازنده سرشناس سنتور بود. وی یکی از تأثیرگذارترین چهرههای موسیقی ایرانی و بزرگترین پایهگذار گروهنوازی در موسیقی سنتی ایرانی بودهاست
مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت در دی ماه ۱۳۷۳ بعد از یک دوره بیماری در ژنو درگذشت. بازرگان را پس از درگذشت به ایران بازگرداندند.
آیتالله سید حسین کاظمینی بروجردی بخاطر اعتراضها ومخالفتهایش به نقض حقوق بشر و عقاید سکولار زندانی سیاسی طولانی مدت است. لازم به ذکر است که این بابا اگر واقعا مخالف بود تا بحال او را کشته بودند. این در حبس نگاه داشتنِ بظاهر مخالفان، مانند در آب نمک خواباندن برای روز مبادا است. مثلا اگر در به تخته خورد و آخوند رفتنی شد، هنوز مهرههایی برای نفوذ وجود داشته باشد.
استقبال از شهبانو فرح پهلوی توسط پرنسس بیاتریکس در فرودگاه آمستردام در سال ۱۳۴۱ جهت شرکت در مراسم جشن ۲۵مین سالگرد ازدواج خانواده سلطنت هلند.
محمد رضا شاه پهلوی آخرین شاهنشاه ایران و شهبانو فرح پهلوی در دیدار با ایندیرا گاندی. ایندیرا تنها دختر جواهرلعل نهرو بود که رهبری هند را بر عهده داشت. |
گنبد شگفت انگیز کاخ سنا معماری زمان شاهنشاه فقید ایران، محمد رضا شاه پهلوی. طراحی آن را حیدر غیائی انجام داد و پروژه توسط آقای رحمان صفایی انجام گرفت.
نقاشی مینیاتور از صحنه تسلیم کلید شهر قندهار به شاه جهان گورکانی. علی مردان خان فرمانروای قندهار به دربار صفوی وفادار بود.
شاهنشاه فقید ایران، محمد رضا شاه پهلوی، آخرین شاهنشاه ایران به همراه گوستف آدولف پادشاه سوئد - سال ۱۹۶۰ استکهلم پایتخت سوئد
شاهنشاه فقید ایران، محمد رضا شاه پهلوی، سخنرانی در مجلس - تهران ۱۱ اکتبر سال ۱۹۵۱
تهران- ۱۹۵۳ - محمد رضا شاه پهلوی به همراه الیزابت انگلستان.
اشتراک در:
پستها (Atom)