آذر ۱۶، ۱۳۹۶

اگر مردم بحماقت اهمیت ندهند، احمق مهم نمی‌شود


فقط یک احمق بحماقت اهمیت میدهد و آنرا مهم میسازد. و متاسفانه تعداد احمق‌ها همیشه بیش از خردمندان است. و بهمین دلیل تعداد تجمع کنندهگان دوره چاهی که یک احمق در آن سنگی‌ انداخته، کم نیست. وگرنه چه اهمیت دارد که سنگی‌ در چاه انداخته شود و بجمع سنگ‌های کف چاه بپیوندد؟

تاکی گویی ز چار و هفت نگارا، مشکل چه یکی چه صدهزار نگارا


امروز ترا دسترس فردا نیست



امروز ترا دسترس فردا نیست
واندیشهٔ فردات بجز سودا نیست
ضایع مکن ایندم اردلت شیدا نیست
کاین باقی‌ عمر را بها پیدا نیست.

خیام


آذر ۱۵، ۱۳۹۶

آب را بریزید آنجایی‌ که میسوزد



آنچه که امروز بنمایش درآمد و اورشلیم از طرف رئیس جمهوری آمریکا بعنوان پایتخت اسرائیل خوانده شد، تنها و تنها یک ژست سیاسی بچگانه و احمقانه بود که در مقابل شکست نشست صلح سوریه صورت گرفت. پس از اینکه کشور‌های منطقه نشان دادند که برای ایجاد صلح احتیاجی به باج دادن بیک همجنسباز فرانسوی و یا یک دلقک انگلیسی‌ که بطور حتم کودک آزار هم هست و یا یک قاتل سریالی امریکایی ندارند، برای مطرح ساختن دوباره غرب، نمایش احمقانه امروز یعنی‌ پایتخت خواندن اورشلیم توسط ترامپ انجام گرفت. یعنی‌ این ما هستیم که برای مردم دنیا تعیین تکلیف می‌کنیم.
این مطرح کردن و مهم جلوه دادن غرب، در زمانی‌ صورت می‌گیرد که دیگر حتی یک بچه هم برای غرب تره خرد نمیکند. و دست جنایتکاران غربی برای تمامی مردم دنیا باز شده و دیگر حنایشان رنگی‌ ندارد.
و صلح سوریه شکست فاجعه آمیزی برای غرب سالاری بود و نشان داد که میشود لشگر اهریمنی ناتو که شامل تمامی توان و توانایی و تکنولوژی آمریکا به اضافه تمامی توان و توانایی اروپا و نوکران تیپا خوردهشان، ژاپن، کره جنوبی ، ترکیه، عربستان و دیگر خودفرشان بود، را با تیپا بیرون انداخت. و در آخر هم توسط کشور‌های منطقه، ختم جنگ را برچید. از طرفی‌ هم کره شمالی و ماجرای موشک قاره پیمایش و زانو زدن امریکایی‌ها در مقابل چینی‌‌ها و و و ، این بی‌ وجهه ساختن غربی ها، آنچنان برای جنایتکاران غرب سنگین و غیر قابل هضم بود که در یک تلاش مذبوحانه - بخیال خود- آخرین برگ خود، یعنی‌ حمایت کامل از اسرائیل را زمین زدند. تو گوئی مردم درگیر از پیش نمیدانستند که دست امریکایی‌ها در پشت اسرائیل است. و آنچنان این کار را احمقانه و مسخره انجام دادند که آدمی‌ بیشتر خنده‌اش می‌گیرد تا متاسف شود. همانطوری که انتظار میرفت به پایان نزدیک و نزدیکتر می‌شویم.اورشلیم پس از جنگ جهانی‌ دوم و در سال ۱۹۴۸ که ایران بزرگ بیش از پیش تجزیه شد، و مرز‌های اسرائیل بسته شده و کشور تازه‌ای تأسیس شد، در چنگ اسرائیلی هاست و این داستان ۷۰ ساله و قدیمی‌ است. و از سال ۱۹۶۷ رسما پایتخت معنوی اسرائیل اعلام شده و سالهاست که از طرف سنای آمریکا آنرا پایتخت اسرائیل شناخته اند. و اینکه ترامپ این شهر کهن را مال این یا آن بداند، هیچ تغییری در اصل ماجرا ندارد. و همانطوریکه گفته شد یک نمایش احمقانه است که بقول احمدی‌ نژاد بیشتر به این میماند که آب را جای دیگر ریختند.
بهترین کاری که در این زمان می‌توان کرد، بی‌ اعتنایی مطلق به این نمایش مسخره است و تحت تاثیر جو سازی و هوچیگری و نمایشات کوچه بازاری نیفتادن است. و در عمل نشان دادن اینکه حرف، حرکت و عمل شما، پول سیاهی هم نمی‌ارزد و ارزش اینرا ندارد که حتی به آن نگاه هم انداخته شود. اینقدر از این کاغذ پاره‌ها بنویسید تا باز بقول احمدی‌نژاد بی‌تربیت .... شود.
باشد تا بدین ترتیب و برای یکبار دیگر، در دهان چرکین غرب کوبیده شود.

مجسم سازی با سیم, کاری از رابین وایت ..... Robin Wight


هنر و الهام


آلات و ادوات موسیقی از سراسر دنیا


Glundhangan: Music for Pigeons in Madurese East Java

باامید وصل از درد جدایی باک نیست


یافتم روشندلی از گریه های نیمشب
خاطری چون صبح دارم از صفای نیمشب
شاهد معنی که دل سرگشته از سودای اوست
جلوه برمن کرد در خلوتسرای نیمشب
در دل شب دامن دولت بدست آمد مرا
گنج گوهر یافتم ازگریه های نیمشب
دیگرم الفت بخورشید جهان افروز نیست
تا دل درد آشنا شد آشنای نیمشب
نیمشب با شاهد گلبن درآمیزد نسیم
بوی آغوش تو آید ازهوای نیمشب
نیست حالی در دل شاعر خیال انگیزتر
ازسکوت خلوت اندیشه زای نیمشب
باامید وصل از درد جدایی باک نیست
کاروان صبح آید از قفای نیمشب
همچو گل امشب رهی از پای تاسر گوش باش
تا سرایم قصه ای از ماجرای نیمشب.

رهی معیری




گلهای تازه برنامه شماره ۳ - محمودی خوانساری - بی همزبان


تندر، کاری از داستین فررلل Dustin Farrell

Transient

خاکیم همه چنگ بزن ای مطرب, بادیم همه باده بیار ای ساقی


آذر ۱۴، ۱۳۹۶

این یک دو سه روزه نوبت عمر گذشت


این یک دو سه روزه نوبت عمر گذشت
چون آب بجویبار وچون باد بدشت
هرگز غم دو روز مرا یاد نگشت
روزی که نیامده است و روزی که گذشت.

خیام





هنر و الهام


آلات و ادوات موسیقی از سراسر دنیا

Calempong Oguong - Gong Music in Kampar, Riau Province, Sumatra

Kelok 9 Tradisional | IIUM Andeka Caklempong

نغمه سنجانرا دل ازگلهای رنگین فارغست


عاشق از تشویش دنیا وغم دین فارغست
هرکه ازسر بگذرد از فکر بالین فارغست
چرخ غارت پیشه را با بینوایان کارنیست
غنچه پژمرده از ناراج گلچین فارغست
شور عشق تازه‌ای دارد مگر دل کاین چنین
خاطرم امروز از غمهای دیرین فارغست
خسروان حسن را پاس فقیران نیست نیست
گر بتلخی جان دهد فرهاد شیرین فارغست
هرنفس در باغ طبعم لاله ای روید رهی
نغمه سنجانرا دل ازگلهای رنگین فارغست.

رهی‌ معیری



گلهای رنگارنگ برنامه شماره ۴۸۵ - الهه ، هایده و غلامحسین بنان

یعنی که نمودند در آینه صبح, کزعمر شبی گذشت و تو بیخبری


کین ره که تو میروی بظلمستان است... Cyrille Kabore




فیلمی ساخته شده توسط یک جوان پناهجوی ۲۰ ساله بنام کیریل کابور (Cyrille Kabore) از غنا که در آن شرح سفر بناچار و اجباری، پرخطر و دشوار خود را از محل زیست خود بطرف ناکجاآباد میدهد.

این فیلم کوتاه در یک کارخانه مانکن سازی تهیه شده است. کیریل کابور سفر خود را در سرزمین و دریا روایت می کند، از جمله جزئیات هولناک آنرا، مانند چسبیدن به پایین یک کامیون که در بزرگراه با سرعتی بالای صد کیلومتر در ساعت در حرکت بود، و نجات از غرق شدن در دریا پس از اینکه بدلیل کوچکی قایق و تعداد زیاد مسافران از قایق بدریا پرت شده بود، توسط خواهر بزرگترش و و و.

این داستان یک شخص نیست، این داستان میلیون‌ها تن‌ مردم از همه جا بیخبر و بیگناه است که یکروز از خواب بیدار شده و در پنجه ابلیس خود را اسیر می‌بینند. مردمی که قربانی سیاست‌های بربرمنشانه و بیرحمانه و هیولا صفتانه مشتی غربی بیمار روانی‌ شده و از کشور‌های باستانی و زیبا، مهم و متمدن خود آواره گشته و از ترس جان بطرف لجنزاری بنام غرب که تبلیغاتش را شبانه روز بگوششان خوانده اند، روانه می‌شوند. این فیلم کوتاه ۱۹ جایزه دریافت کرده است.

ناکرده گنه در جهان کیست, آنکس که گنه نکرد چون زیست


این کهنه رباط را که عالم نامست


این کهنه رباط را که عالم نامست
وآرامگه ابلق صبح و شامست
بزمیست که واماندهٔ صد جمشیدست
قصریست که تکیه‌گاه صد بهرامست.

خیام





آذر ۱۳، ۱۳۹۶