در حالی که در اکثر شهرها دربِ فاضلابهای شهری بسیار یکنواخت و خسته کننده و یک شکل است و از یک تابع بسیار معمولی پیروی میکند، در کشور ژاپن این دربها حکایت دیگری دارند که شنیدنی است. ژاپن هم مانند دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی وعربی پس از انقلاب ایران از گرسنگی و فقر و پریشانی و ازهمپاچیدگی درآمد. چرا که از ایران جریان نفت مانند سیل خروشان، ارزان، بیصاحب وبوفور درتمامی این کشورها سرازیر گشت و حیات و زندگی را در رگهای این کشورشان بجریان انداخت. از سال ۱۹۷۹ ژاپنیها پس از ساخت زیر سازههای کشورشان و مستحکم نمودند آنها، ساخت خانه و ساختمانهای اداری چندین طبقه ( همان ساختمانهایی که ساختشان در ایران جرم است، و شهردار تهران را بدلیل دادن اجازه ساخت ساختمانهای ۳۰ طبقه، که امروزه جز کوتاهترین آسمان خراشها محسوب میگردند، نقره داغ میکنند!) شروع بزیبا سازی کشور خود کردند. ازآن جمله بردن درختان گیلاس از ایران و کاشت آن بصورت انبوه درآنجا، که امروز پس از گذشت ۳۸ سال بجاذبه توریستی تبدیل گشته اند، (درختان زیبای نخل و پالما و سرخس را نیز از خوزستان به امارات و کالیفرنیا و جنوب فرانسه و اسپانیا و ایتالیا برده و در آنجا به تولید انبوه آنها پرداختند که بدلیل نامعلومی هیچگاه مانند درختان نقاط جنوبی ایران نشدند و نمیشوند و یا خرما نمیدهند و یا اگر هم میوه دهند قابل خوردن نیستند) پرورش گیاهان و گلهای وحشی در سرزمینهای پوشیده از سنگ و شن جزایر آتشفشانی خود، فراگیری هنر منبت کاری اصفهان که اینک بهنر ژاپنی معروف گشته، ساخت چاقوها و خنجرهای آبدیده به روش زنجان و همدان، که باز هم بنام ژاپنیها ثبت گشته و مقادیر زیادی ارز را وارد این کشور میکند و و و،
از جمله دیگر هنرها و هنرمندی ها، ژاپنیها بساخت دربِ فاضلاب شهرها بروشی کاملا هنرمندانه و آگاهی دهنده، در این کشور روی آوردند. در ژاپن به شهرداری تکلیف شده است که بر روی دربهای فاضلاب شهر خود، لوگوی مربوط به شهرداری منطقه را کنده کاری کرده و اطلاعات مربوط بشهر نیز بر روی این دربها نوشته شود تا توریستها و مردم عادی هرجا که میروند، بتواند براحتی به اطلاعات عمومی و آگاهی همگانی در مورد شهر مربوطه دست یابند. این طرح در ۹۵ درصد کّل ژاپن پیاده شده و در حال حاضر بیش از ۱۹۰۰۰ درب فاضلاب هنرمندانه و آگاهی دهنده در ژاپن نصب گشته است.