حدیث در مورد افتادن مگس و سوسک سیاه در خوراک:
هنگامی که مگسی در ظرف خوراکیتان افتاد، مگس را در آن (خوراک) فرو ببرید ؛ در یکی از بالهایش درد و در دیگری درمان است، زیرا مگس با بالی که درد است فرو میرود، پس مگس را به طور کامل در آن فرو کنید، سپس بیرون بیاورید. (مکارم الاخلاق / شیخ طبرسی / صفحه ۱۵۲ (۱)- و با اندکی اختلاف در واژه، در بحار الانوار / جلد ۶۱ / صفحه ۳۱۲ (۲))
و همین حدیث خرافی که نشانهای است از خرافات بزرگ اسلام، در معتبرترین منبع احادیث اسلامی یعنی صحیح بخاری که تمام احادیثش نقل قول محمد ابن عبدالله پیامبر اسلام است، نیز آمده است:
اگر مگسی در ظرف خوراکیتان افتاد، تمام مگس را در آن خوراک فرو ببرید ، سپس بیرونش بکشید ؛ زیرا در یکی از دو بالش درمان است و در دیگری درد. (صحیح البخار / کتاب الطب / باب اذا وقع الذباب فی الاناء)(۳)
و همچنین ابن حجر عسقلانی در شرح صحیح بخاری میگوید: روایتی است از ابی داود که ابن حبان آن را صحیح میداند دال بر اینکه مگس همیشه با بالی که درد در آن است میافتد" و من متوجه نشدم که کدام بالش درد است اما برخی علما متوجه شدند که مگس همیشه با بال چپش میافتد، پس در بال راستش درمان است. (فتح الباری فی شرح صحیح بخاری / ابن حجر عسقلانی / کتاب الطب / باب اذا وقع الذباب فی الاناء)(۴)
اما احادیث در مورد مردن سوسک سیاه، مگس، ملخ، مورچه و مانند اینها در شیر، روغن زیتون و روغن حیوانی و ...
از ابی عبدالله (امام صادق) در مورد اینکه اگر سوسک سیاه، مگس، ملخ، مورچه و مانند اینها در شیر، روغن زیتون، روغن حیوانی و مانند اینها بمیرد حکمش پرسیده شده؛ گفت (آن نوشیدنی میتوان خورد) ایرادی ندارد. (المعتبر / محقق حلی / جلد ۱ / صفحه ۱۰۱ - الاستبصار / شیخ طوسی / جلد ۱ / صفحه ۲۶ - .وسائل الشیعه (آل بیت) / حر عاملی / جلد ۱ / صفحه ۲۴۱ - کتاب الطهاره / شیخ انصاری / جلد ۲ / صفحه ۳۴۰) (۵)
از امام صادق در مورد حکم مردن سوسک سیاه، مگس، ملخ، مورچه و مانند اینها در چاه، روغن زیتون، روغن حیوانی مانند اینها پرسیده شد؛ فرمود "(افتادن و مردن) چیزی که خون ندارد، ایرادی ندارد.(تهذیب الاحکام / شیخ طوسی / جلد ۱ / صفحه ۲۸۵)(۶) و همین حدیث از قول امام صادق در تذکره الفقهاء علامه حلی / جلد / ۱ صفحه ۷ (۷)
خمینی هم در کتاب الطهاره جلد ۳ صفحه ۷۸ با استناد به همین روایت، خوردن موارد خوراکئی مایعی که سوک سیاه، ملخ و مگس در آن مرده باشد را جایز میداند. (۸)
خوردن آبی که موش از آن خورده باشد ایرادی ندارد
علی (ع) فرمود: خوردن ابی که موش از آن خورده باشد ایرادی ندارد و با آن میتوان وضو گرفت. وسائل الشیعه (آل بیت) / حر عاملی / جلد ۱ / صفحه ۲۴۱ (۹)
----------------------------------
(۱) قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): إذا وقع الذباب في إناء أحدكم فليغمسه، فإن في أحد جناحيه داء وفي الاخر شفاء وإنه يغمس بجناحه الذي فيه الداء، فليغمسه كله ثم لينزعه.
(۲) أبي جعفر الباقر عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: إذا وقع الذباب في إناء أحدكم فليغمسه فيه فان في إحدى جناحيه شفاء وفي الأخرى سما وإنه يغمس جناحه المسموم في الشراب ولا يغمس الذي فيه الشفاء فاغمسوها لئلا يضركم.
(۳) حدثنا قتيبه حدثنا اسماعيل بن جعفر عن عتبه بن مسلم مولى بنی تيم عن عبيد بن حنين مولى بنی زريق عن ابی هريره رضی الله عنه ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال "اذا وقع الذباب فی اناء احدكم فليغمسه كله، ثم ليطرحه؛ فان فی احد جناحيه شفاء و فی الاخر داء.
(۴) فی روايه ابی داود و صححه ابن حبان من طريق سعيد المقبری عن ابی هريره "و أنه يتقي بجناحه الذی فيه الداء و لم يقع لی في شیء من الطرق تعيين الجناح الذي فيه الشفاء من غيره، لكن ذكر بعض العلماء انه تامله فوجده يتقی بجناحه الايسر فعرف ان الأيمن هو الذی فيه الشفاء
(۵) عن ابی عبد الله عليه السلام أنه سئل عن الخنفساء و الذباب و الجراد و النمله و ما اشبه ذلک يموت فی اللبن و الزيت و السمن و شبهه؛ قال كل ما ليس له دم فلا باس.
(۶) و سئل عن الخنفساء و الذباب و الجراد و النمله و ما اشبه ذلک تموت فی البئر و الزيت و السمن و شبهه؛ فقال "كل ما ليس له دم فلا بأس
(۷) و لقول الصادق (ع) و قد سئل عن الخنفساء و الذباب كل ما ليس له دم فلا باس
(۸) و الاقوى ما هو المشهور، بل عليه الاجماع فی محكی الخلاف و الغنيه و السرائر و المعتبر و المنتهى لقول الصادق عليه السلام فی موثقه عمار الساباطی قال " سئل عن الخنفساء و الذباب و الجراد و النمله و ما اشبه ذلک يموت فی البئر و الزيت و السمن و شبهه؛ قال "كل ما ليس له دم فلا باس"
(۹) ان عليا (عليه السلام) قال "لا باس بسؤر الفار ان تشرب منه و يتوضا.
منبع: سایت اسلام شناسی