۲۶.۹.۹۲

استخراج نفت و گاز با کمک لیزر به جای حفاری


دانشمندان روسیه روش کاملا جدید استخراج نفت و گاز را اختراع کرده اند. با کمک این روش می توان تا ۹۰ درصد مواد هیدروکربنی را استخراج کرد. در این روش، به جای حفاری از لیزر استفاده می شود که پرتو آن می تواند به جاهای صعب العبور نفوذ کند. این روش امکان استخراج نفت در معادن بسته را ممکن می سازد که نفت را نمی توان با روشهای قدیمی استخراج کرد.

روش اختراعی دانشمندان روسیه اصولا روش جدیدی است و در جهان بی‌نظیر است. طراحان متذکر شدند که با استفاده از این فناوری، می توان نفت و گاز را از لایه‌های نفتی بطور کامل بیرون کشید. در زمان حاضر می توان ، فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد ذخایر را استخراج کرد.


آلکسی گروموف کارشناس روسیه دراینباره گفت: این فناوری برای روسیه اهمیت زیادی دارد، زیرا کشور روسیه در رابطه با افزایش ضریب بازیافت نفت با مسائلی روبروست. عملا در روسیه سطح ضریب استخراج نفت از ۳۱-۳۰ درصد بیشتر نیست، در حالی که در سراسر جهان این درصد به ۴۰ درصد می رسد. در این رابطه، هر نوآوری ، هر فناوری جدید که امکان افزایش استخراج نفت از لایه‌های نفتی را بدهد بسیار مفید و از تقاضای زیادی برخوردار خواهد شد.

پرتو لیزری می تواند از طریق زاویه خاصی به لایه نفتی برسد. به این ترتیب می توان به آن جاهای انباشت نفت و گاز رسید که با روش‌های سنتی استخراج، رسیدن به آنها ممکن نیست. یک نکته مثبت دیگر این روش، سرعت پروسه استخراج به میزان سه- چهار بار است. هر چند البته، تمام این جزئیات نیاز به تأیید نهایی دارد. این فناوری باید در معادن واقعی آزمایش شود.

دانشمندان آمریکایی نیز مدتی پیش ، استفاده از لیزر در بخش صنعت استخراج مواد هیدروکربنی را پیشنهاد کردند. اما فرق آن با روش اختراعی دانشمندان روسیه زیاد است. آمریکایی‌ها قصد دارند فقط لایه‌های نفتی را گرم کنند تا حفاری بعدی آسان تر شود و مانع از فرسودگی تجهیزات شوند. علاوه بر آن، به عقیده تعدادی از کارشناسان استفاده از این فناوری فقط برای خرج بودجه‌ای است که از طرف وزارت انرژی آمریکا برای این رشته تخصیص داده شده است.

متخصصانی که با خبرنگار صدای روسیه صحبت کردند اطمینان دارند که در شرایط روسیه ، این روش جدید از تقاضای زیادی برخوردار خواهد شد. علاوه بر سرعت و کارایی بالای استخراج، نکته مثبت دیگر این است که محیط زیست را آلوده نمی کند.

منبع: صدای روسیه