۳.۶.۹۲

آیا حمله شیمیایی در سوریه واقعا رخ داده است ؟


آیا واقعا در درگیری میان دولت و تروریست ها از سلاح شیمیایی استفاده شده است؟ اگر اینطور نباشد، آنوقت چه توضیحی برای بدن قربانیانی که در عکس‌ها و فیلم‌ها نمایش داده می شود، وجود دارد؟ خبرنگار رادیو صدای روسیه در این رابطه با مارات موسین خبرنگار خبرگزاری آنا نیوز از آبخار به گفتگو در این رابطه نشسته است. مارات موسین در روز واقعه به صورت اتفاقی در منطقه قوتای شرقی حضور داشته که احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در آنجا می رود. سوال این است که آیا شما آن روز در این منطقه حضور داشتید. و آیا تایید می کنید که از سلاح شیمیایی استفاده شده است؟

«ما تمام روز، از ابتدای صبح در آنجا بودیم. در آنجا عملیات بزرگ ابعادی برای نابود کردن اپوزیسیون در جریان بود. ما با نه دوربین تمام وقایع را عکس گرفته ایم. چهار اپراتور در آنجا همراه ما بودند. سایر دوربین‌ها نیز روی تجهیزات نصب شده بودند. درگیری در منطقه از سه طرف ادامه داشت و پیاده نظام با حمایت گروهان زرهی به سمت جلو می رفت. ما از سربازان و افسران ارتش عکس و فیلم گرفته ایم. هیچ یک از آنها ماسک ضد گاز همراه خود نداشتند، چه برسد به سلاح شیمیایی. عملیات در قوتا در اصل یک جنگ تن به تن بود. گروه ما قبلا نیز در چنین مناطقی حضور پیدا کرده است و در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری از موقعیت شبه نظامیان قرار داشتیم. به عبارتی اگر حمله شیمیایی صورت می گرفت، گروه ما نیز از صدمات آن در امان نمی ماندند. مشکل ما فقط شدت حملات و تیراندازی‌ها از طرف شبه نظامیان بود. اما خوشبختانه تعداد کمی از گروه ما آسیب‌های سطحی دیدند.

در تصاویری که بدن قربانیان حمله شیمیایی را نشان می دهد، زنان و کودکان زیادی مشاهده می شوند. در حالیکه وقتی شبه نظامیان یک منطقه را به تصرف خود درمی آورند، ساکنین محلی آنجا را ترک می کنند. ضمن اینکه تروریست‌ها نیز خودشان مردم را از آن منطقه متفرق می کنند. بنابراین، اگر ارتش از سلاح شیمیایی استفاده می کرد، در تصاویر شاهد فقط قربانیان مرد بودیم.

من می توانم با مسئولیت خودم بگویم که در قوتای شرقی، نظامیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده اند. و این سخنان تحریک آمیز راجع به سلاح شیمیایی، ظاهرا به خاطر شرایط اسف بار در این منطقه منتشر شده است. عملیات پاکسازی منطقه با موفقیت پیش می رود. به همین خاطر، تروریست‌ها دست به تبلیغات تحریک آمیز می زنند و این اولین باری نیست که شاهد چنین اقداماتی هستیم. تا پیش از این، زمانی که نیروهای ارتش عرصه را بر شبه نظامیان تنگ می کردند، افراط گرایان خود مرتکب جرم و جنایت می شدند و بعد، دمشق را مقصر اعلام می کردند. پس از طرح شدن این سخنان، شبه نظامیان فرصتی پیدا کردند تا در زمان بحث و بررسی این مساله و طرح آن در سازمان ملل، نفسی تازه کنند و گروهان جدید گرد بیاورند. اکنون ما فقط با سخنان تحریک آمیز سر و کار داریم.»

اما این عکس‌ها و قربانیانی که در تصاویر مختلف نشان می دهند، از کجا آمده است؟ اگر تصاویر به قوتا مربوط نمی شود، پس به کجا تعلق دارد؟ و به اعتقاد شما، چه کسی مسئول کشته شدن آنهاست؟

«همانطور که قبلا هم گفتم، در تصاویر و عکس ها، بدن بی‌جان زنان و کودکان مشاهده می شود. به عبارتی آنها در حین عملیات نابود کردن شبه نظامیان توسط دولت کشته نشده اند. و مسلما در مناطق تحت کنترل دولت نیز کشته نشده اند. بنابراین، تمام این اجساد به مناطقی مربوط می شود که تحت کنترل شبه نظامیان و تروریست‌ها قرار دارد.

ظاهرا این جنایت نیاز به انجام تحقیقات بیشتر دارد. باید پاسخی درست به این سوالات پیدا کرد تا بدانیم که چگونه و چه کسانی و به چه دلیل این کار را انجام داده اند و چرا موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را درست زمانی دنبال می کنند که هیات بازرسان سازمان ملل برای تحقیقات به این کشور می آید؟

اگر بخواهیم بیشتر روی موضوع استفاده از سلاح شیمیایی متمرکز شویم، باید گفت که شبه نظامیان از این قبیل سلاح‌ها در مبارزات خود با ارتش سوریه استفاده می کنند. ما پیشتر اثبات کردیم که در حومه دمشق از مواد منفجره‌ای استفاده شده که شامل گازهای مسموم کننده بوده است. کارشناسان دایما رد این مواد را پیدا می کنند. اما در خصوص سخنان تحریک آمیز اخیر باید گرفت که من هیچ تردیدی ندارم که این موضوع از پیش برای آمدن هیات کارشناسان سازمان ملل آماده شده بوده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به منظور تسریع تحقیقات و روشن کردن چگونگی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، هیاتی رسمی به دمشق اعزام کرد. علاوه بر این، بان کی مون از آنجل کِین نماینده عالی سازمان ملل خواست که به منظور تسریع دسترسی به محل تحقیقات، پیش از رسیدن گروه کارشناسان، در دمشق حاضر شود. گروه مذکور روز هجدهم آگوست برای انجام تحقیقات در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه رفته بود.

برخی کشورهای غربی با اینکه هنوز اطلاعات موثقی برای استفاده از این نوع سلاح توسط دولت رسمی دمشق بدست نیاورده اند، در اظهار نظر عجله به خرج داده و به دولت اتهام وارد کرده اند.




منبع: صدای روسیه