۱۵.۵.۹۲

افزایش تنش بین دولت اسپانیا با انگلیس بر سر تنگه جبل الطارق

دولت انگلیس در مورد افزایش تنش با دولت اسپانیا بر سر تنگه جبل الطارق ابراز نگرانی کرده است.

مقامات مادرید تهدید کرده اند که یک عوارض پنجاه یورویی به ازای هر بار ورود و خروج میان خاک اسپانیا و منطقه تحت حاکمیت انگلیس! وضع خواهند کرد. این در حالی است که بازرسی ماموران اسپانیایی از کسانی که در روزهای اخیر قصد ورود به جبل الطارق را داشته اند، باعث ایجاد ترافیک شدید و صف‌های طولانی در این منطقه شده است.

فرماندار منطقه جبل الطارق معتقد است که اسپانیایی‌ها این اقدام را به تلافی ساختن مانع در سواحل جبل الطارق انجام داده اند. انگلیسی‌‌ها این موانع را به منظور ممانعت از نزدیک شدن ماهیگیران اسپانیایی به سواحل جبل الطارق ساخته اند.

منطقه جبل الطارق در جنوب اسپانیا از سال ۱۷۰۴ میلادی تحت تصرف پادشاهی انگلیس! بوده و انگلیس سالها در آنجا حضور نظامی داشته است، اما اسپانیا به حاکمیت بریتانیا معترض است.

منبع





ایران نیز در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز این حق را دارد که از کشتی‌‌هایی‌ که از این منطقه تردد میکنند عوارض بگیرد، ولی‌ به دلیل حکومت اشغالگر آخوندی تحت سرپرستی انگلیس، ایرانی‌‌ها صاحب کشور خودشان هم نیستند.


یادآوری میشود که تنگه جبل‌الطارق آبراهی است که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل می‌کند و اسپانیا و مراکش را در دو قاره اروپا و آفریقا از هم جدا می‌کند. نام این تنگه از واژه‌ای عربی گرفته شده‌است و به معنی کوهستان طارق است.
شبه‌جزیرۀ جبل طارق بـا وسعتـی حدود ۶ کم ـ ۲ در سـواحل جنوبی اسپانیا واقع است و با وجود آنکه در خاک اصلی اسپانیا جای دارد، متعلق به انگلستان است!





انتهای جنوبی صخرۀ جبل طارق که به نوک اروپا شهرت دارد، در دورۀ یونان باستان ستونهای هراکلس (هرکول) خوانده می‌شده است (هرودت، یی/۸۸-۸۹) و رومیها به آن کالپی می‌گفتند. یافت شدن آثار باستانی در این منطقه نشان از اهمیت آن در روزگار باستان دارد و قرن‌ها امپراتوری ایرانی‌ هخامنشی و ساسانی صاحبان اصلی‌ این منطقه بوده‌اند (عنان، الآثار...، ۲۸۴).



مسلمانان این کوه را در سال۷۱۱ م . بسرداری طارق بن زیاد فتح کردند و در آن باره و حصاری برپا کردند و پس از آن به تناوب به تصرف دول مختلفی از قبیل اسپانیا و فرانسه و انگلستان درآمد و سرانجام در سال ۱۷۸۳ م . مستمراً به تصرف انگلستان درآمد و از آنجائی که این ناحیه تنها راه مدیترانه و کلید نفوذ در مستملکات انگلیسی‌ کمپانی هند شرقی است برای انگلستان اهمیت فراوانی دارد. بعلاوه مرکز زغال و محل ذخایر اسلحه‌های جنگی است و استحکاماتی دارد که عنداللزوم به آنجا پناه میبرند. (ازمنجم العمران صص ۱۶۱ - ۱۶۲). این ناحیه منسوب بطارق بن زیاد مولی موسی بن نصیر سردار نامی عرب است که آنجارا فتح کرده و بهمین مناسبت به جبل طارق موسوم گردیده است . و آن را جبل الفتح نیز گویند.