۲۹.۱.۹۲

چشمان میگوهای آخوندکی الهام بخش ساخت جامه نامرئی شدند ..... Mantis shrimp


میگوی آخوندکی یا دهان‌پا از سخت‌پوستان دریایی از راسته دهان‌پایان (Stomatopoda) است. این جانوران نه میگو هستند و نه آخوندک ولی به خاطر همانندی ظاهری با این دو جانور خشکی‌زی این نام به آن‌ها داده شده‌است.

درازای میگوهای آخوندکی به ۳۰ سانتیمتر می‌رسد البته موارد استثنایی ۳۸ سانتیمتری هم گزارش شده‌است. رنگ این جانداران از انواع قهوه‌ای تا رنگ نئون روشن در انواع و اقسام زیادی دارد.

چشمان میگوهای آخوندکی پیچیده‌ترین چشم‌ها در قلمرو جانوری است. چشمان آن‌ها آن‌چنان مجهز است که هم می‌تواند نور قطبیده را ببیند و هم قادر به دریافت رنگ‌های فراطیفی است. چشم‌های میگوی آخوندکی قادر به دیدن نور قابل دیدار به علاوه پرتوهای فرابنفش و فروسرخ است. میگوی آخوندکی قادر است انواع مرجان‌های دریایی، طعمه‌ها یا طعمه‌خواران را از هم بازبشناسد در صورتی که همه این‌ها ممکن است به چشم انسان به صورت هم‌رنگ دیده شوند.

با استفاده از این ویژگی‌ چشم میگو آخوندکی، دانشمندان در حال ساخت جامه و یا لباسی هستند که هیچ نوری را منعکس نمیکند و چشم انسان توانا به دیدن آن نیست، و در نتیجه نامرئی میباشد.


میگوهای آخوندکی خرچنگها و حلزونها را بوسیله کوبیدن پاهای چماقی شکل خود بر سر آنها٬ می شکند. میگوهای آخوندکی دارای ضربه های پای خیلی نیرومندی هستند٬ که آنها را به شکننده شیشه آکواریوم معروف کرده است.



amazing mantis shrimp video