۲۳.۳.۹۴

دنبلان گوسفند ، خوراکی دلپذیرو خوشمزه برای میهمانیهای عصر


بنام خودم که هم رحمتگرم هم مهربان.
دنبلان گوسفند چیست؟
دنبلان گوسفند همان بیضه اوست که در اصطلاح پارسی خایه نامیده میشود.( در شاهنامه فردوسی هرجا سخن از تخم باشد از کلمه خایه استفاده میشود.) مهمترین ویژگی آن حرام بودنش از دیدگاه اسلام است. حقیقتا دو ساعت تمام وقت گذاشتم و یک مطلب مفید در مورد «خواص دنبلان گوسفند» نتوانستم پیدا کنم. جز بدگوئی در مورد آن و اینکه مضر است، چون اسلام گفته ، چیزی عایدم نشد. ( از دنبلان گوسفند در باستان برای دوپینگ استفاده میشده است چون خاصیت انرژی زای بسیار بالایی دارد و سرشار از هورمون مردانه است.)

از این امت مسلمان بعید است که از سرتاپای این حیوان را میخورند، اما از این عضو لذیذ چشم می پوشند. اولین بار که بفکر خوردنش افتادم در خلال برنامه های «خوراکی های عجیب و غریب با Andrew Zimmern» بود که می دیدم این «اَندرو» هر چیزی رو با لذت تمام میخورد؛ حتی کرم و حشرات را … .برای همین عزمم را جزم کردم تا برای یکبارهم که شده آنرا امتحان کنم.

خب مسلماً پیدا کردن این عضو حرام در قصابی ها غیر ممکن است، من برای بدست آوردن آن خیلی تلاش کردم و قصاب ها میگفتند که اگر حتی یک دنبلان در مغازه مان پیدا شود، درب دکان مان را پلمپ خواهند کرد؛ این موضوع ولع مرا بیشتر کرد تا آنرا تجربه کنم.

پس برای پیدا کردن آن بکشتارگاهها راهنمایی شدم (دارم شما را نیز راهنمایی میکنم). البته خیلی علنی نمیتوانید آنرا تهیه کنید، مثلا با یک راننده ماشین حمل گوشت، طرح رفاقت بریزید) یا در جاده های بیرون از شهر که گوسفند زنده میفروشند قابل دستیابی است.

مهمترین مشخصه دنبلان، بوی آنست. البته این بو پس از طبخ از بین میرود. شما باید ابتدا پوست دنبلان را که براحتی توی دست میاید در بیاورید و بعد آنرا با چاقو قطعه قطعه کنید.

(برای پوست کندن دنبلان, آنرا در کف دست چپ قرار داده و سپس با چاقو از طول آنرا برش بزنید سپس پوسته هر تکه را براحتی از گوشت ! آن جدا کنید.)


کلاً دو روش متداول برای طبخ آن پیش رو دارید:
۱- به سیخ کشیدن و کباب کردن
۲- سرخ کردن در روغن ( هیچ گاه در کره چیزی را سرخ نکنید, کلا کره تا میزان مشخصی تحمل گرما و حرارت را دارد و حرارت در حال جوش کره را به سمی جدی برای کبد تبدیل میکند , برای استفاده از کره در سرخ کردانی ها, هر چه را که در روغن سرخ میکنید پس از بیرون آوردن از ماهیتابه در مخلوطی از کره و زعفران بمدت چند دقیقه بخابانید و بگذارد تا دقایقی استراحت کند.)

مطابق ذائقه خودتان می توانید از نمک یا ادویه استفاده کنید.
این خوراک بعنوان مزه برای مشروبخواری بسیار لذیذ است و طعمی شبیه جگر گوسفند دارد.
امیدوارم لحظات خوشی را با این خوراکی تجربه کنید

نوشته‌شده در به‌دست keyumars-123
منبع : ایران کبیر 



آموزش خوراک دنبلان (قدیمی ترین رفیق عرق ) و آموزش سیخ کردن آن به سبک جگرکی ها جوادجوادی





هیچ نظری موجود نیست: